Thursday, February 17, 2011

SEJARAH idup~

sebut jer sejarah, mesti aku terhingat Hang Tuah, Merdeka 19757, etc! sungguh tak berkembang cognitive aku psl sejarah. oleh itu (ala-ala skema), pada hari nie, cikgu english nk ajar SEJARAH~ Ingt, sejarah byk ajar manusia erti sebuah kehidupan; yang mematang minda. TAPI, ada gak yang tak belajar drp sejarah~ lu pkir la sendri
pelajaran hari ini terbahagi kepada bebarapa bab. drp sejarah asal usul, sejarah pemakanan, dan juga sejarah pembangunan diri.. ahax~ layan jer merapu aku nehh!


BAB 1:: asal usul kehidupan
ini bilik aku pada hari pertama aku dpt kunci bilik neh~ aku sewa sebuah bilik kt apartment Aunty Sue (landlord). 5 min drp skolah aku. dlm bilik kat loteng neh, ada katil + tilam + lampu dn meja study~ erm.. harga plak.. not bad la; USD 500 sebulan = RM 1700 jer sebulan (eerrkkkkk!!). mcm penjara knnn???! ADEEEEHHHHH!

 NEXT, 
ini plak, gmbr yang sm mcm kt atas, cuma aku telah berjaya memaksa dn menyemakkan bilik aku. since aku tak leh beli perabut tambahan, so, aku crik la benda2 murah tmpal kt dinding. Now baru aku rasa tinggal dlm bilikkkkk~ TERPAKSA wei~~ korg bayangkan siang malam aku kt kusi tu lahhh, mengadap cermin tu lahhhhhh nk abezkan aku nyer articles and research papers aku. Sewa?? masih maintain USD 500.00

BAB 2:: sejarah pemakanan
 WOW!! terliur aku mengenangkan sejarah silam pemakanan aku~ mmg mewah bagaikan raja kapuuurrr tym ni.. makan tak hengat duniyer~ as i wishhhh, terus aku akn masak. udang + daging + ayam + telur + sosej + carrot + brokoli + bunga kobis etc.. semua tu rencah wajib aku.. nk seimbangkan pemakanan sihat namanyer.. jnji aku puass~ 
walau bagaimanapun, selepas sebulan ini hasilnyer, aku kena PhD!!!
[Perut Hadap Depan]

Now,
 ini jer menu aku hampir setiap hari since January 2011~ roti 3 keping + susu + anggur + stwbery + pisang. pakej menu berkhasiat ini, sehari sekali shj~ ini lah bfast, lunch dan dinner aku~ hasilnyer, sgt menjimatkan poket aku, leh pkai shopping tym summer nanti.. haaa~

BAB 3:: sejarah pembangunan diri
haaa~ budak dok depan skali tu.. yang telinga paling JELAS dn CAPANG tu.. aku~ umur 12 tahun, masih single sehingga kini.. haaa~ (MOTIIIFFFFF!!) tym nie, hari anugerah cemerlang.. derejah 6 hijau. ini lahhhh geng2 aku~ Geng katek SK BINJAL, JITRA

then, zaman sekolah menengah plak
from sekulah ugama Al Madrasah Al~Alawiyah Ad-Dinniah, Arau Perlis, aku masuk sekolah kawalan (tym tu mana ada sekolah bestari lagi) SMK Dato' Onn, Butterworh Pulau Pinang~ ini geng2 aku~ MUHIBBAH sgt!! now, semua dh hebat, lawyer, engineer, arkitek, designer, akauntan dn aku ler yang xabez study lagi nehhhh~

next,
ini zaman kepimpinan mudaaaaa~ haaaa~ MT dn MPP, PRIMU, TAZ adalah perkataan wajib yang aku akan cakap berkali-kali setiap hari tanpa jemu dn busan~ mesyuarat mcm giler dowhhhhh~ dn zaman nie gak lah result aku jatuhhh~ damn!! nasib baik, TNC HEPA Prof Fadzil, sokong aku sepenuhnya~ YM Tengku, dn Dayat Buchuk~ haaaa~
 ini plak zaman tak hengat dunia TAHUN AKHIR SEMESTER AKHIR, TESL UNIMAS (apasal semua huruf besar niiiiihhhhhhhh). mrk neh mmg beshh~ sebab mrk2 nie lah perbendaharaan kata bahasa sarawak aku bertambah baik~ haa~ walaupun tension dgn thesis, smua pandai belakon.. menyembunyikan rasa parah dn tertekan dgn thesis dn supervisor masing2~

dh abez study TESL dgn penuh gaya mutu keunggulan, aku bergraduat drp UNIMAS. walau pun aku tak dpt anugerah DiRaja seperti yang aku impikan, aku dpt anugerah lain yang smpai kini aku bersyukur~ [org yang dpt anugerah DiRaja pun xder tangkap gmbr dgn YB Prof Datuk Naib Canselor, tapi aku, YM Tengku dn Boy tetap bertekad, nk tangkap dgn org no.1 UNIMAS. yang kini BOSS aku~]

Next,
ini gmbar aku minggu pertama aku melapor diri sebagai academic staff di UNIVERSITI MALAYSIA SARAWAK, UNIMAS. Aku keja kt Jabatan Sains Kognitif, Fakulti Sains Kognitif dan Pembangunan Manusia. Cita2 aku nk jadi Doktor (duluuuuuuuuuuuuuuuuu~) tapi xjadi.. sebab xcukup skema (haaa~ soooriiii yerrrr), tp aku nekad nk jdi Dr. gak dgn cara lain.. Doctor of Philosophy, PhD. tym nie aku mmg bahagia~ sebab tu berat pun bahagia gakkkkk~ 66kg!!

and NOW,
aku di Graduate skul, Northwestern University, completing my Graduate study. dn berat pun dh kurang sikit, 58kg!! (MOOOOOTIIIIIIIPPPPPPP). aku tak tahu bila la aku nk dpt "Dr" yang aku mimpikan tu, just doakan aku berjaya~
~AMIN
dn itulah sejarah. perlu diingat dn dihayati supaya kita semua tak akn lupa diri!!! ramai org yang telah mmbantu aku dn menyokong aku sehingga kini.


~bila katek berkata-kata~
"ingat asal usul diri, dn jgn takut untuk melangkah"



15 comments:

Etched. said...

Enchek apis... terbaek la... cam best jak molah cerita sejarah... tapi ya la tek, sikda gik gmbr2 lamak aku.. semua dah jahanam kenak banjer.. keep it up. continue writing good materials.

::FAIZ:: said...

nice entri....

Unknown said...

Faiz:: thx bro.. I've browse ur blog.. Walauweeeeeeiiiii... Superb!!! Since sy budk bru bljar, Sila beri tunjuk ajar.. Thank you in advance- :p

Unknown said...

Ery:: mun kor mok gud materials, haaaa.. (aku mok guna ayat academic tokkk), kindly have a look my publication lists. Mcm2 ada.. Journal, article, haaaaaa... Kor crita la camney kor ngorat ynni, smpey nikah... Oppppppsssss!!!

Tengku Faisal said...

wow... short but full of xcitement... i'm glad coz gmbr aku ade dua keping kt dalam blog ni... InsyaAllah fiz ko akan dapat ape yg ko impikan sedikit mase lg... langkah dengan gagah ok...

Gorgeousiti Collections said...

nice entry abg hafiz..mcm sedap je bekfast abg hafiz, da strawbery..nyummm, nyumm..=)

Fanzi Ruji said...

wah, terer decorate bilik. very nice.

all the best in ur study. =)

mr.syazwan said...

coret-coret kehidupan en hafiz

lerr 58kg je baru ok what

^_^

CikPiN said...

yela.. sapalah kami..

sob sob

Unknown said...

teng:: wei.. kor wt ler blog gak~ leh follow kor.. aku tauuuu kor byakkkkkkkkk sgt critaa~ haa~

akmr::sedap mmg la sedap, tp xkenyanggg~ huuu~

fan:: cantekkk yerr~ nnti tepon kalu mau saya dekooooo~ haaa~ ala2 eric ler plakkk~

Unknown said...

sywan:: kisah idup ler sgt~ haa~ dh xtahu nk tulis apa, sebb tu tertulis cita nih~

cikPin:: wahai OTAI blogger~ sila beri tunjuk ajar.. kamu SGT2 istimewa buat saya~ (oopppsss!)

ieka said...

en.hafiz.... besh entry ni.. sejarah diri... saya pown sik pnh wat entry cm ni agik...

chop2... en.hafiz orang negeri mane?? perlis or kedah???

Unknown said...

ieka:: sy org melesia laa~ bley?? haa~ i was born in penang, growth in kedah, study in perlis (for while), stay in KL, study in srwk, working in swrk, and currently, live in chicago~ ok tak?

Abg Azrol said...

Best.... mengupas sejarah diri cara tersendiri...

ieka said...

wooo...en.hafiz.. mmg sej yang besh ni... ieka bwu kedah n srwk je... kelak kmk lawan ktk..