Sunday, February 20, 2011

kehadapan diet yang rosak

mcm biasa, cuti weekend jer, xder plan lain, JenJalan. minggu ni, aku kelepakkan di 2011 Chicago Auto Show~ mmg BESH~ sgt menarik, kau mmg deBOM! Haaa~ byk kreta + motosikal + kreta kebal + etc yg mmg SUBERB!!


since penat jnjalan dgn Kai Fan, terpaksa la ku melupakan diet aku sebentar, dgn melantak sehidangan menu. (then, nyesal lepas makan.. HADEHHHHHH!!!!) Apa lagi, aku pown google lah resepi~ almaklumlah, dulu2 di Malaysia, mak ajak masuk dapor, mcm2 alasan diberi~ minyak la~ make-up cair la (oooopssssssss), baju berbau la, bla..bla…bla… NOW, hambek kauuuu~ masak sendiri ler kalu nk makan~ sedap atau xsedap, janji presentation 5-STAR!!

So, di hari yang berbahagia ni, aku nk berkongsi routine pemakanan aku yg penah dijayakan di dapur apartment 825 Foster St, Evanston. Xler rajin teman memasak, tp boleh la tahannn (memasukkn diri ke dalam bakul kemudian mengangkatnyer sendiri~ haaaaaaaaaaa~). Jgn tnya aku, brapa yang TIDAK berjaya~ MMG byk sgt!!

MENU 1:: Mee Goreng Foster

ini mie goreng ala-ala xjadik~ sbab susah sgt nk crik mee kuning tu, terpaksa la aku guna megi.. huuu~ tp stil, lengkap dgn telur + brokoli + bunga kobis + carrot + ayam + daging. Besh kannn~ Kepedasan mee goreng ini, mmg SUPERB!! sbb aku guna SOS THAI.. (satu2 nyer sos yang senang nk crik di Chicago neh)

MENU 2:: Burger Ayam + Daging Salai

Since, aku xleh sesuka hati mkn McD di US ni (sebab xleh mkan), so, aku jayakan burger ala-ala aku. Aku xtau nk wt burger sebenarnyer, aku bantai jer~ letak tomato + bayam maxico + carrot + daging salai + ayam . aku wt aku makan, maka-nya SGT SEDAP pd pendapat aku~ leh jual kan??

MENU 3:: TomYam Ayam
 
disebabkn diet xhengat dunia, aku prefer bihun instead of a bowl of rice~ so, dengan menggunkan bihun PAMA, aku wt bihun tomyam~ Aku rate menu ni 4 bintang jer, sebab xder daun limau perut~ tp, ingredient wajib masih dikekalkn. Thanks to Fezah yg kasi perencah Tomyam! Sebb dia malas nk masak~ haaaaaaaaaaa~

MENU 4 & WAJIB:: Roti 3 keping
 
Ini adalah menu WAJIB aku hampir setiap hari~ aku mesti makan ni, sekali sehari! WAJIB!! tak lebih dn tak kurang~ SENANG + JIMAT... itu prinsip menu nie.. so, aku just reheat roti 3 keping + sayur apa ntah yang aku masak, then buah~ mmg senang (huuuuuuuuu~terpksa mengaku sedap!!) alhamdullah, since januari 2011, aku amalkn, badan aku sihat, dn heeee~ aku penah cecah 57kg in the middle of Feb 2011. Now, dh naik 1 kg - 58!! (motiiiiiiiiiiiiiiffffffffff~)
DESERT!!
antaranyer:: anggur + limau~
dan; stoberi + pisang~ ini desert yg pling aku suku~ since murah, buah2 nie WAJIB ada dlm fridge akuuu. klu aku rajin sikit, dpt ler tekak aku merasa yogurt stoberi~ nang nyamannnnnn!!

MENU ISTIMEWA:: Roti Canai Chicago

ROTI CANAI~ walaupun terlebih GARING, aku still enjoy menu nie. kt chicago nie, mmg xder jual roti canai. so, apa lagi, dgn peluh + tepung aku uli dn uli dan uli~ haaaaaa~ aku masak dalca ala2 chef wan , thennnn taaaaaaaaaa ddddaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

NEXT MENU:: IKAN SIAKAP TIGA RASA

insyaallah, aku nk try wt menu ni plak.. tp aku kena budgt tol2, sebb nk crik ikan satu hal, nk crik kuali satu hal, nk crik nenas, satu hal gik.. ayooooooo~

itu lah serba ringkas kejayaan pemakanan aku di perantauan ni. dulu aku slalu jer ckp dgn students2 malaysia, kalu jumpa jer, xder topik lain KECUALI MAKANAN!! now, bila dh lama kt sini, aku pun dh jadi mcam tu.. teringin sgt nk makan mee goreng mamak + nasi ayam penyit + nasik lemak antarabangsa + cendol. korang yang leh makan semua makanan di atas, hargailah makanan itu sebelum kempunan macam akuuuuu~ MAUUUUUU BALIKKKKK MALAYSIAAAA!! 
~bila katek berkata-kata~
"makan-makan jgak, kolestrol + BMI kena jaga yer"

15 comments:

harun said...

diet ke bang? ahaks.. semuga berjaya lah!

mr.syazwan said...

F
U
U
U
Y
O
O
O


meriah dan sakan ye makan. heheh

btw sorry to say ur front x berapa jelas n ssh sikit nak baca..

huhu

sorry yeah this my review

Unknown said...

mrSyazwan:: mcm mn erk nk besarkan tulisan? sila berik tunjuk ajar~

Maria James Chayak said...

erk ini sedap. meleleh!

CikPiN said...

awak itu tidak pernah gemof. tapi menu roti ngan buah tu, nampak delisyes gileeeee.. sebab ada stoberi. :D

ieka said...

sedapnya makan..... walupun dop kt msia.. tp nk makan makanan semenanjung... foooh.. sedapnya..pedas...sarawak kurang pedas... xsyok..

diet nang boleh tahan... nk try gak eh..

Anonymous said...

meh balik...

kita lepak kuala perlis makan sotong tepung..pastu malam lepak mamak makan tandori....
ajak kak zu...reunion geng pulau perhentian hahahaa

Hasdin said...

cool....awak punye ke

Unknown said...

cikPin:: huuu~ sebab tu lah, sy tak mau kegemoffff~ mau maintain pakai skinny jeans~ haaa~

...
ieka::sy suka makanan Malaysia.. semua negeri sy sukaa~ haaaa~

Unknown said...

jupa:: pa, kmi dh tau nape sgt "SIHAT" tubuh badan.. sebb hmpa dok jamu ikan bakaq linda~ haaa.. ingat dk lagi dgn kedai tuuu?!

Anonymous said...

mesti la...kedai abe jambu huhuhuh

tapi x glam dah kedai tu...
now ade tempat baru tepi laut dekat jeti...
baru je makan sweet sour and sotong goreng tepung hhahaha...

Ema Minami said...

omg! omg!...looks so delicious..!!..

Unknown said...

midori:: nk ker? nnti sy blik mesia, leh sy wtkn~ can?? can??

Ema Minami said...

haha...really?? omg~~omg~can la amt sgt~~

ieka said...

en.hafiz mknan msia mmg besh cuma ieka xsuka laksa sarawak xbesh.. ade rempah.. xnk.... xnak..
xsuka...