Friday, February 18, 2011

JANGAN KURANG HAJAR!!

topik aku hari nie, well said and very clear~ JGN KURANG HAJAR & HOTMATI PENDIDIK. dulu aku cikgu, lepas tu, aku mengajar di university~ drp cikgu dah bertukar kepada Encik Hafiz. mmg byk kelainan mengajar di sekolah jika dibandingkan di University. w/pun baru 2-3 tahun mengajar, aku rasa dua2 alam tu. tapi TUGAS aku tetap sama, provide opportunities for student's learning. my teaching philosophy sgt mudah, aku bukan MENGAJAR students aku tetapi aku harapkan mereka BELAJAR sesuatu. in short, TEACHING vs LEARNING.
hari ni, telinga capang aku berdesing PANAS (w/pun suhu -2 Celsius kt sini).  naluri keguruan aku membuak2 bila ada segelintir students kurang hajar dgn kwn aku dgn mmbuat perbandingan "dia nie mengajar bagus drp lect nie. tp dia nie kedekut markah.. better lect tu.. dia baik.. tp kan, yang tu, dia neh sikit". then, TANPA sebarang negosasi, terus wt bantahan beramai2 untuk gugurkan pensyarah yg sedang mengajar!!
persoalan aku, dimanakh rasa hormat students kepada lecturers/ cikgu? mana adap sopan?? aku bekas student pendidikan, yg kuat menyuarakan keberkesanan kaedah p&p dlm kelas aku duluuuuuu~. aku ckp apa yang aku fikirkan wjar dlm konteks perdebatan akademik bersama bukti2 literature reviews yang aku buat. aku hormat cikgu dn pensyarah aku sebab tanpa keberkatan ilmu mereka, aku tahu dn sedar, aku tak akan ke mana-mana.
 ingat, tym dulu, mak bapak hantar anak ke sekolah atau tempat mengaji dgn sebilah rotan di tangan. dilafazkan sejelasnya di hadapan guru, " saya menyerahkan anak saya untuk di didik dan di tegur atas nama ilmu. Cikgu guna lah rotan ini untuk melentur anak saya menjadi insan"
kpd mmber aku, tak semua studnts kita LUPA adap~ dn masih RAMAI yang mencari keberkatan ilmu drp guru-guru dn pensyarah mereka. kor pejamkan mata, dan doalah yang terbaik untuk mereka yang buta mata hati

~bila katek berkata-kata~
i am a teacher
 

9 comments:

Etched. said...

Walau sik suka pun ngan cikgu/pensyarah ya, don't ever say it to others. tunggu lah klak dah abis belajar baruk la tauk n faham kenak Lecturer/cikgu ya molah cam apa yg nya polah ya.
Miak nektok sikda sikap empati. Put yourself in their shoes. Then you'll understand what is it like to be a teacher.
Saya setuju ngan enchek apis. Adik aku seorang guru (ngajar kelas khas [autisme etc]) and aku sentiasa kagum dengan ability seorang cikgu untuk bertahan dengan kerenah 20-30 pelajar.
kenak kita sikpat tahan dengan perangai/sikap seorang guru ya? think about it...

hazwani said...

wooo...sangat jelas..terang lagi bersuluh di sini..Betul ckp org kat atas..cikgu boleh bertahan dgn karenah ramai murid tp kenapa murid xdapat hadapi cara seorg guru?mgkn ni la jadinya bila student tue sendiri rasa dirinya lebih hebat dari cikgu yg mengajar...

Ijan said...

Sokong ko apis. TAPI itu la ragam manusia skrg. semuanya nak ambik jalan mudah. sedangkan makan pun perlu berusaha. suap makanan guna tangan masuk mulut, kunyah guna gigi dan telan. Pastu perlu tunggu masa untuk dihadam untuk kenyang. Same la ngan blaja. Usaha mengulang kaji pelajaran utk berjaya dan ianya perlukan masa dan disiplin diri. Sekarang mereka anggap blaja cam order fast food. Order trus dapat. Harapan la. Best of luck la...

Hazrie, aku respect juak ngan adik kau. Kesabaran dan kecekalan yg tinggi diperlukan untuk mengajar Special Education Class

cik ina said...

betul-betul..

http://akucumanakcakap.blogspot.com/2011/02/nak-bagi-sedar-la-tu.html

DanieL AdiE said...

Stuju! No matter what,. pendidik tu telah memberi kite ilmu..shud show high respect..

Unknown said...

ery:: aku sgt stujuuu~ leh tak aku nk LIKE 10000X haa~ kor bygkan, aku penah ngajar 472 students dlm stu kelas.huu~ sebab mrk aku bersemangat~ thnks ery~
..

wani:: jadilah studnt yang baik dn disenangi. insyallah keberkataan ilmu tu akan menerangi hidup~

Unknown said...

cikgu ijan:: ingt balik zaman2 kita di sekolah~ mcm mn kita letakkan/ hormat darjat cikgu/ pendidik.. now?? semua mau tunjuk pandai!! bukan hfiz nk ckp cikgu betul dlm semua hal~ kdg2 salah.. tp ADAP dn SOPAN tu mau ada dlm teguran~
..

bakal cikgu adie:: i wish you could be a great teacher together with cikgu zami~ google poem neh, "i am a techer", baca dn fahami akan matlamat kita sebagai pendidik anak bangsa.. besh of luck to you and zami~

Anonymous said...

if the lec is good as you said,
its better and the students is deserve to take this all "kurang hajar" comment..
but, kalo cikgu tu punya attitude tak dijaga,
tak profesional dalam mengajar..
what do you feel???
being bias is sooooo damn heart breaking urself and others too... that y im mutual...
and remember don't judge people as your own..
for me, they are both less smart..
hahahahaha.. and im sick of hearing the same thing everyday... T~T, how i wish its to solve now...

Unknown said...

dear anon~
thanks .. appreciate ur comment. i not questioning teacher/lect attitude, their competencies/ biasness/ etc related. my major concern, "persoalan aku, dimanakh rasa hormat students kepada lecturers/ cikgu? mana adap sopan??", i guess, its called manner.

dont get me wrong, i totally fine with ur comment. thanks~ you've make me think~ :p